In Nederland kunnen we met zijn allen nog wel eens klagen over de trein. Natuurlijk, deze heeft soms vertraging en vaak wat meer onder winterse omstandigheden. Toch is het vergeleken met veel andere plaatsen echt zo slecht nog niet geregeld. Het spoornetwerk is groot, waarmee grote steden in iedere uithoek van het land bereikt kunnen worden. Het voordeel van Nederland is wel dat het niet al te groot is. Dit is in andere landen wel anders. Daar zijn de treinen ook anders. Denk maar eens aan de Thalys of TGV in Frankrijk. Omdat grote steden hier verder uit elkaar liggen zijn er hogesnelheidstreinen waarmee men zich nog sneller kan verplaatsen.
Waar rijdt de snelste trein ter wereld?
In allerlei andere landen waar de afstanden tussen steden of gebieden enorm groot zijn rijden vaak hogesnelheidstreinen. De allersnelste trein ter wereld vinden we in Japan. Het land staat sowieso al bekend omdat het altijd vooraanstaand is wat betreft technologie en wetenschap, en maakt deze naam hiermee nog maar weer eens waar.
De naam van deze trein is de JR Maglev. Wanneer je deze trein ziet, zal je gelijk het uiterlijk opvallen. Alles is erop gebouwd om extreem hoge snelheden te behalen. Dit gebeurd door middel van een bepaalde techniek waarbij de trein als het ware zweeft, in tegenstelling tot de traditionele manier waarop een trein over het spoor gaat. De trein heeft tijdens testen snelheden gehaald die maar liefst tegen de 600 kilometer per uur bereikten. Dit lijkt haast onrealistisch. Dit blijkt ook wel, want de trein is nog niet voor vervoer van goederen of personen in gebruik. De overheid is uiteraard wel bezig om ervoor te zorgen dat dit in de nabije toekomst mogelijk wordt. Hiervoor moeten eerst wel allerlei onderzoeken afgerond worden. Het hele netwerk zal daarbij zo moeten worden gemaakt dat een dergelijke trein erop kan rijden.
De enige trein die ook deze zweeftechniek gebruikt en wel wordt gebruikt voor commercieel vervoer vinden we in China. Deze rijdt in de stad Shanghai, tussen de stad zelf en het vliegveld. Met passagiers kan deze alsnog een snelheid van over de 400 kilometer per uur bereiken. Wanneer er meerdere van dit soort treinen in gebruik genomen gaan worden lijkt het er echter op dat deze snelheid nog wel eens verbroken kan gaan worden.